İcra ve İflas Hukukuna Dair Her Şey...

Tam Versiyon: İflas Hakkında Genel Bilgiler
Şu anda arşiv modunu görüntülemektesiniz. Tam versiyonu görüntülemek için buraya tıklayınız.
İFLAS

İflas : Ticaret Mahkemesince iflasına karar verilen borçlunun haczedilebilen bütün malvarlığının cebri icra yoluyla paraya çevrilerek, bütün alacaklıların tatmin edilmesini sağlayan toplu bir cebri icra yoludur.
İcra ile İflas arasındaki Farklar

• İcra Tüm borçlular hakkında uygulanırken, iflas sadece tacirler ve iflasa tabi kişiler hakkında uygulanır.
• İflasa Ticaret Mahkemesi karar verir, Oysa icrada mahkemeye başvurmadan icra işlemleri sonuçlandırabilmektedir.
• İcrada borçlu kendi aleyhine takipte bulunamaz iken, iflasta borçlu kendi iflasını isteyebilir.
• İflas takibi ve iflas kararından tüm alacaklılar yararlanırken, icrada her alacaklının ayrı ayrı takip yapması gerekir.
• İcrada borçlunun bir veya birkaç alacaklısı alacağını borçlunun mal varlığındaki bir veya birkaç şeyden almaya çalışır, iflasta ise borçlunun iflas açıldığı zamanki sahip olduğu tüm mal ve haklara el konulur.
• İflas hukukunda alacaklılar arasında eşitlik vardır. Yani iflas kararı aldıran alacaklı ile diğer alacaklılar arasında eşitlik vardır. Oysa icrada ise önce haciz koyduran alacaklının üstünlüğü vardır.

Resmi İflas Organları

1- Asıl Resmi Organlar :
a. İcra Dairesi : iflas yolu ile takipte, ihlas davasından önceki dönemde görevli olan tek iflas organıdır.
b. İflas Dairesi : Ticaret Mahkemesinin borçlunun iflasına karar vermesi ve bu kararı iflas dairesine bildirmesinden sonra iflas dairesinin görevi başlar. İflas müdürü bulunmayan yerlerde bu görevi Mahkeme yaşı işleri müdürü yapar. İflas idaresinin görevi, ticaret mahkemesinin borçlunun iflasına karar vermesi ve bu kararı iflas dairesine bildirmesinden sonra başlar. Başlıca görevleri şunlardır ;
i. İflasın açıldığını gerekli yerlere bildirmek ve ilan etmek,
ii. Müflisin mallarının defterini tutmak,
iii. Muhafaza tedbirleri almak,
iv. Adi tasfiyede alacaklıları (birinci) toplantıya çağırmak,
v. Toplantıya başkanlık etmek,
vi. iflas idaresinin tasfiyeye ilişkin işlemlerini denetlemek,
vii. Birinci alacaklılar toplantısı (çoğunluk olmaması nedeniyle) yapılamazsa, iflas idaresi gibi iflas masasını idare ve tasfiye etmek ve basit tasfiyeyi bizzat yapmak.
viii. İflasın kapanmasını ilan etmek.
c. İcra Mahkemesi : iflasta, icra ve iflas dairelerinin işlemlerine karşı şikayetleri inceler. Ancak kambiyo senetlerine mahsus iflas yolunda ödeme emrine karşı yapılan şikayetleri inceleme mercii Ticaret Mahkemesidir. Ayrıca başlıca görevleri de şunlardır.
i. İflasta istihkak davalarına bakmak,
ii. İflas idaresi üyelerini seçmek,
iii. İflas idaresinin hesap pusulalarını onaylamak,
iv. Konkordato mühleti vermek,
v. Konkordato komiserini tayin etmek ve ücretini belirlemek,
vi. İflasın idaresinde hata ve noksan olması halinde Ticaret Mahkemesince yapılan bildirim üzerine inceleme yapmak.
vii. Konkordatoda Nizalı ve ertelenmesi şarta bağlı veya muayyen olmayan bir süreye tabi alacakların hesaba katılıp katılmaması veya hangi oranda katılacağına karar vermek.
d. Ticaret Mahkemesi : İflas davasına bakan ve iflas kararı veren mahkemedir. Başlıca görevleri şunlardır ;
i. İflas davasına bakar, iflasa veya iflasın ertelenmesine karar verir,
ii. İflasta ödeme emrine yapılan itirazın kaldırılması taleplerini karara bağlar,
iii.
e. Yargıtay 12 ve 19. Hukuk Daireleri.
2- Yardımcı Resmi Organlar : Yardımcı iflas organları savcılar ve adalet müfettişleridir.

İflasın Özel Organları

İflas masasının idaresi ve tasfiyesi alacaklılar ve onlar tarafından önerilen adaylar arasında icra mahkemesi tarafından seçilen organ tarafında yapılır. Bunlar ;
1- İflas Bürosu, (iflas bürosu iflas müdürünün başkanlığında, alacaklı oldukları tercihen ellerinde noter veya ipotek senedi gibi resmi senetle ya da İİK.nun 68 ve 150 maddelerinde belirtilen belgelerle sabit olan kişilerden oluşan toplantıda bu kişilerden bir veya iki alacaklı ya da temsilcileriyle birlikte bir iflas bürosu oluşturulur. İflas bürosunun görevi, birinci alacaklılar toplantısında kullanılan oyların geçerli olup olmayacağı hakkındaki ihtilafları çözmektir.)
2- Birinci alacaklılar toplantısı
3- İflas idaresi
4- İkinci alacaklılar toplantısı
Bu iflas organları adi tasfiye için geçerlidir. Basit tasfiyede, iflasın tasfiyesi resmi organlar tarafından yani İFLAS İDARESİ tarafından yapılır.

İFLAS SEBEPLERİ

1- Genel Sebepler : Genel iflas nedeni borçlunun muaccel hale gelmiş olan borcunu ödememesidir. Buna borçlunun ödemelerini tatil etmesi de denebilir.
2- Özel Sebepler : Özel iflas nedenleri 2’ye ayrılır. Bunlar ;
a. Şirketlerin pasifinin aktifinden fazla olması,
b. Terekenin mevcudunun borcuna yetmemesi ile borçlunun yarı mevcudunun borçlarını ödemeye yetmemesidir.

İflasa Tabi Olan Kişiler
Kural olarak sadece tacirler iflasa tabidir. Ancak bu kuralın istisnaları vardır. Bunlar ;
1- T.K. gereğince tacir sayıldıkları için iflasa tabi olanlar ;
a. Gerçek Kişiler :
i. Tacirler : Bir ticari işletmeyi kısmen dahi kendi adına işleten kimselerdir.
ii. Bir gerçek kişi, bir ticari işletmeyi kurup açtığını sirküler, gazete vs. ilan vasıtaları ile hakla bildirmiş veya işletmesini ticaret siciline kaydettirerek durumu ilan ettirmiş ise, fiilen işletmeye başlamamış olsa bile tacir sayılır.
iii. Ticaretten men edilmiş olmalarına rağmen bir ticari işletme işletenler : örneğin, kanuna göre yasak olmasına rağmen bir ticari işletme işleten memur, hakim, avukat vs.
b. Tüzel Kişiler :
i. Ticaret Şirketleri : Kolektif, A.Ş., Komandit, Sermayesi Paylara Bölünmüş Komandit, Limited, Kooperatifler.
ii. Amacına ulaşmak için bir ticari işletme işleten dernekler.
iii. Kamu tüzel kişiler tarafından kurulan teşekkül ve müesseseler, özel hukuk hükümlerine tabi olan SSK ve Bağkur, T.K. m. 18’e göre tacir sayılırsa da bu kurumlar hakkında iflas hükümleri yürüyemez.
2- T.K. gereğince tacirler hakkındaki hükümlere tabi bulundukları için iflasa tabi olanlar.
a. Ticari İşletme gibi, ister kendi adına, ister bir adi şirket veya her ne suretle olursa olsun hukuken var sayılmayan diğer bir şirket adına işlemlerde bulunan kimse, iyi niyetli 3.kişilere karşı tacir gibi sorumlu olduğundan, böyle bir kimsenin iyiniyetli 3. kişiler tarafından iflası istenebilir.
b. Donatma iştiraki ; tüzel kişiliği yoktur ve donatma iştiraki tacir değildir. Buna rağmen her türlü borçlarından dolayı iflasa tabidirler.
3- Tacir olmadıkları halde, özel kanun hükümleri göre iflasa tabi olan kişiler.
a. Ticareti Terk edenler : Ticareti terk eden eski tacir, ticareti terk ettiğinin ilanından itibaren 1 yıl içinde iflasa tabi olmaya devam eder.
b. Kolektif Şirket Ortakları : KOLEKTİF şirket ortakların SADECE ŞİRKET BORÇLARINDAN dolayı iflasa tabidir. Kişisel borçlarından dolayı iflasa tabi değildirler.
c. Komandit Şirketler : Şirket ortakları sınırsız sorumludur.
d. Bankalar kanununa göre bir bankanın Yönetim Kurul ve Kredi komitesi başkan ve üyeleriyle, genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurları kanuna aykırı karar ve işlemleriyle bankanın iflasına sebep olmuşlarsa, şahsen iflaslarına Mahkemece karar verilir.
e. Tereke : iflasa tabi bir kişi aleyhine iflas yolu ile takip yapıldıktan sonra kişi ölürse, A istediği takdirde terekeye karşı iflas yolu ile takibi devam ettirebilir. Ancak borçlunun sağlığında başlamış olan takibin terekeye karşı devam ettirilebilmesi için;
i. Terekenin henüz taksim edilmemiş olması,
ii. Terekenin resmi tasfiyeye tabi tutulmamış olması,
iii. Mirasçılar arasında aile emvali kurulmamış olması gerekir.

 Ticaret Mahkemesi davalının iflasa tabi kişi olup olmadığını araştırmak zorundadır. Bu dava şartlarından biridir.
 Tacirler her türlü para borçlarından dolayı iflasa tabidir. Konusu paradan başka bir şey olan alacaklar için iflas yoluna gidilemez.
 Amme alacaklarından dolayı borçlunun iflası istenebilir.

İflasta Yetki

 Yetkili İcra Dairesi :Yetkili icra dairesi borçlunun işlem merkezinin bulunduğu yerdeki icra dairesidir. Ayrıca taraflar sözleşme yapmış ise sözleşmede belirtilen icra dairesi de yetkilidir.
 İcra Dairesi veya Ticaret Mahkemesi icra dairesinin yetkisini resen inceleyemez.
 Yetkili Ticaret Mahkemesi : Borçlunun işlem merkezinin bulunduğu yer Ticaret Mahkemesidir. Yetki kamu düzenine ilişkin ve kesindir. Bu nedenle yetki sözleşmesi yapılamaz.
 Yetkili İflas Dairesi : İflas kararını vermiş olan Ticaret Mahkemesinin yargı çevresindeki iflas dairesidir.

İflas Yolları

1- Takipli iflas yolları,
a. Genel iflas yolu,
b. Kambiyo Senetlerine mahsus iflas yolu
2- Doğrudan Doğruya İflas Yolları,
a. Alacaklının talebiyle doğrudan doğruya iflas,
b. Borçlunun talebiyle doğrudan doğruya iflas,
i. İhtiyari iflas talebi
ii. Borçlunun mecburi iflas talebi.
3- Sermaye Şirketlerinin Doğrudan Doğruya iflası,

GENEL İFLAS YOLU

Bu yola başvurabilmek için alacaklının elinde bir senet olmasına gerek yoktur. Elinde kambiyo senedi veya ilam olan alacaklı da genel iflas yolu ile takip yapabilir. Genel iflas yolu gene haciz yoluyla benzerlik gösterir.
 Ödeme Emrinin Düzenlenme Süresi : Takip talebini alan icra müdürü 3 gün içerisinde ödeme emri düzenlemek zorundadır.
 Ödeme Süresi : Ödeme emrinin tebliğinden itibaren 7 gündür.
 İtiraz Süresi : Ödeme emrinin tebliğinden itibaren 7 gün içerisinde İcra Dairesine yapılır.İtiraz dilekçe ile yapılır. Sözlü itiraz geçersizdir.
 İtirazın Kaldırılması : İtirazın kaldırılması Ticaret Mahkemesinden istenir. Alacaklı bununla birlikte borçlunun iflasına karar verilmesini de isteyebilir.
 İflas İsteme Süresi : Borç 7 gün içerisinde ödenmez ise alacaklı Ticaret Mahkemesinden borçlunun iflasını isteyebilir.
İFLAS DAVASI

İflas takibi yapan alacaklı tarafından borçluya karşı borçlunun işlem merkezinin bulunduğu yer ticaret Mahkemesinde iflas davası açılabilir. Borçlu 7 gün içinde itiraz etmez ise, alacaklı yalnızca borçlunun iflasına karar verilmesini isteyebilir. Borçlu ödeme emrine itiraz etmişse bu halde alacaklı hem itirazın kaldırılmasını hem de iflasını isteyebilir.
İflas Davası Açma Süresi : Ödeme emrinin borçluya tebliğinden itibaren 1 yıl içinde dava açmalıdır. Bu süre hak düşürücüdür. Alacaklı iflas kararı verilinceye kadar davasını borçlunun izniyle geri alabilir.
Ticaret Mahkemesi İflas davasını 2 şekilde inceler ;
1- Borçlu Ödeme Emrine İtiraz Etmişse : Ticaret mahkemesi ilk olarak itirazın kaldırılmasını inceler. Mahkeme yapacağı inceleme sonunda alacağın mevcut olduğunu tespit eder ve borçlunun itirazlarını yerinde bulmaz ise itirazın kesin kaldırılmasına karar verir. Bu durumda iflas takibi kesinleştiğinden iflas talebinin ilanı ve duruşmanın ertelenmesi gerekir.
İflas talebinin ilanından itibaren 15 gün içinde diğer alacaklılar davaya müdahale ederek veya itiraz ederek borçlunun iflasını gerektiren bir durum bulunmadığını ileri sürerek mahkemeden iflasın reddini isteyebilirler.
Mahkemece yapılan ilen üzerine davaya müdahale veya itiraz eden alacaklı olmazsa veya yapılan itirazlar yerinde görülmezse ticaret mahkemesi depo kararı verir. Depo kararı ile Mahkeme borçluya 7 gün içinde borcunu (ferileri ile birlikte) ödemesini emreder. Borçlu bu süre içerisinde ödemez veya mahkemeye depo etmez ise ticaret mahkemesi borçlunun iflasına karar vermek zorunda kalır. Parayı yatırırsa iflas davası reddedilir.
2- Borçlu Ödeme Emrine İtiraz Etmemişse : Alacaklı bu durumda sadece borçlunun iflasını isteyebilir. Mahkemenin yapacağı inceleme şekli bir incelemedir. Borçlu ödeme emrine itiraz etmediğinden ödeme emri ve bununla borçlu olduğu kesinleşmiştir. Bu durumda Mahkeme kesinleşen iflas takibi nedeniyle iflas talebini ilan eder. İlan sonucuna göre itiraz eden olmaz veya itirazlar yerinde görülmez ise Ticaret Mahkemesi depo kararı verir. Depo kararına rağmen borç ödenmez ise borçlunun iflasına karar verilir.
Mahkeme iflasa karar verdiği anda, borçlu hakkında iflas açılmış olur, iflas kararında iflasın açılma anı gün, saat ve dakika olarak gösterilir.
İflas davasının reddi veya borçlunun iflası hakkındaki Ticaret Mahkemesince verilen kararların temyiz süresi tebliğden itibaren 10 gündür.
İflas kararının temyiz edilmesi, iflas kararının hükümlerinin yerine getirilmesine engel değildir. İflas kararı temyiz edilmiş olsa bile iflas dairesi iflas kararını derhal Tapu Sicil Müdürlüğüne, Ticaret Sicil Memurluğuna, Gümrük ve Posta idarelerine, Türkiye Bankalar Birliğine, Mahalli Ticaret Odalarına, Sanayi Odalarına, Taşınır Kıymet Borsalarına, Sermaye Piyasası Kuruluna ve diğer birimlere bildirir. Ayrıca karar trajı ellibin’in üzerinde olan bir gazete ile ticaret merkezinin bulunduğu yerde yayımlanan yerel bir gazetede ilan edilir.
İflasın kapandığı veya kaldırıldığı da aynı şekilde bildirilir ve ilan edilir. İflas masasının teşkili için gerekli işlemler yapılır iflas kararı kesinleşmeden 2.Alacaklılar Toplantısı ve Masa Mallarının Satışı yapılamaz.

KAMBİYO SENETLERİNE ÖZGÜ İFLAS YOLU

 Alacak bir kambiyo senedine bağlı ise ve borçlu iflasa tabi ise, alacak rehinle temin edilmiş olsa bile rehinle takip yapmadan doğrudan KSM yolu ile takip yapılabilir.
 İcra Müdürü senedin kambiyo senedi olup olmadığı ve vadesinin gelip gelmediğini incelemek zorundadır.
 İtiraz ve Şikayet Süresi :İtiraz ve Şikayet Süresi ödeme emrinin tebliğinden itibaren 5 gündür.
 İtiraz Mercii : Şikayet ve İtiraz Mercii İcra Dairesi, inceleme mercii Ticaret Mahkemesidir.
 İtiraz ve Şikayet’in Kaldırma Talep Mercii : Ticaret Mahkemesi. Ayrıca iflas kararı da Ticaret Mahkemesinden istenir. Süresi 5 gündür.
 Ödeme Süresi : Ödeme emrinin tebliğinden itibaren 5 gündür.
 İflas Davası : Aynen iflas yolundaki gibidir.

DOĞRUDAN DOĞRUYA İFLAS YOLLARI

 Alacaklı herhangi bir iflas yoluna başvurmadan doğrudan Ticaret Mahkemesine başvurarak borçlunun iflasını isteyebilir.

1- Alacaklının Talebiyle Doğrudan Doğruya İflas :Bu haller İİK ve özel kanunlarda belirtilmiştir. Yetkili Mahkeme borçlunun işlem merkezinin bulunduğu yerdeki Ticaret Mahkemesidir. Burada İİK.nın depo kararına ilişkin hükümleri uygulanmaz.
a. İİK.nun 177/1 Maddesindeki Haller ;
i. Borçlunun ikametgahının belli olmaması (sadece gerçek kişiler için geçerlidir)
ii. Borçlunun taahhütlerinden kurtulmak maksadıyla kaçması,
iii. Borçlunun alacaklıların haklarını ihlal eden hileli işlemlerde bulunması veya bunlara teşebbüs etmesi.
iv. Borçlunun haciz yoluyla yapılan takip sırasında mallarını saklaması.
b. İİK.nun 177/2 Maddesindeki Haller : Borçlu muaccel ve çekişmesiz borçlarını ödeyemiyorsa ve bu durum geçici değilse borçlu ödemelerini tatil etmiş sayılır.
c. Konkordato ile ilgili Teklifler : Borçlunun teklif ettiği konkordatonun tasdik olunmaması veya konkordato süresinin kaldırılması halleri ile konkordatonun tamamen feshedilmiş olması halinde, 7 gün içinde borçlunun doğrudan doğruya iflası istenebilir.
d. İlama Bağlı Alacağın Ödenmemesi : İlama bağlı bir alacak icra emriyle istenmesine rağmen ödenmemişse, iflasa tabi borçlunun iflası istenebilir. İflas talebi için ilamın kesinleşmesine gerek yoktur.

2- Borçlunun Talebiyle Doğrudan Doğruya İflas : 2 şekilde incelemek gerekir.
a. İhtiyari İflas Talebi : aciz halinde olan borçlu borçlarını ödeyemeyecek durumdaysa bu durumunu bildirerek iflasını talep edebilir. Borçlu iflasını isteyince aktif ve pasifleri ile alacaklıların isim ve adreslerini gösterir mal beyanını iflas talebine eklemek zorundadır.
b. Borçlunun Mecburi İflas Talebi : Bunun için bir takım şartlar vardır. Bunlar,
i. Borçlunun alacaklılarından biri haciz yolu ile takip yapmış olmalı,
ii. Borçlu aciz yoluyla takip sonunda borçlunun malının yarısı elinden çıkmış olmalı,
iii. Kalan yarı mevcut muaccel ve vadesi 1 yıl içinde gelen borçları ödemeye yetmeyecek durumda ise, borçlu aciz halinde olduğunu belirterek iflasını isteyebilir.
Yukarıda sayılan şartların varlığı halinde borçlu iflasını istemez ise taksiratlı müflis sayılır.

İFLASIN ERTELENMESİ

 Pasifin aktifinden fazla olması halinde, şirketin veya kooperatifin mali durumlarının düzelmesi mümkün ise, Sermaye şirketinin veya kooperatifinin yönetim kurulu Ticaret Mahkemesine başvurarak iflasın ertelenmesini isteyebilir.
 İflasın ertelenmesine karar veren mahkeme, şirketin veya kooperatifin malvarlığının korunması için gerekli tedbirleri alır.
 İflasın ertelenmesi kararı ile birlikte kayyım atanmasına da karar verilir.
 Erteleme Kararının Sonuçları Şunlardır ;
o Borçlu aleyhine hiçbir takip yapılmaz, var olan takipler durur.
o Zamanaşımı ve hak düşürücü süreler işlemez.
o Erteleme sırasında taşınır, taşınmaz veya ticari işletme reniyle temin edilmiş alacak nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takibe devam edilir. Ancak bu takip nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinil malın satışı gerçekleştirilemez.
 Erteleme Süresi : 1 yıldır. Bu süre kayyımın verdiği rapor dikkate alınarak bir yıl daha uzatılabilir. Ancak uzatma sürelerinin toplamı 4 yılı geçemez.
 Erteleme talebinin reddi veya iyileştirme süresi sonunda iyileşmenin mümkün olmadığı veya kayyımın şirketin düzelmesinin mümkün olmadığı yönünde rapor vermesi halinde Ticaret Mahkemesince iflas kararı verilir.
 İflas takibi talebinde bulunan alacaklıdan BAŞVURU HARCI ve BİNDE BEŞ peşin harç alınır.
 İflas Takibinde Alınan Harçlar Şunlardır ;
o Başvuru harcı,
o Binde Beş Peşin harç,
o İflasın açılması ve masaya katılma harcı,
o Defter harcı,
Alınır.
İFLASIN HUKUKİ SONUÇLARI

1- Müflisin Malvarlığı Bakımından : iflasın açılmasıyla müflisin bütün mal varlığı iflas masasına girer. İflas Masası iflas açıldığı zaman müflisin haczedilebilen bütün mal ve haklarının oluşturduğu topluluktur. İflas Masasına Şunlar Girer ;
a. İflasın açıldığı anda müflisin haczedilebilir malları nerede olursa olsun masaya girer.
b. İflasın kapanmasına kadar müflisin eline geçen mallarda masaya girer. (Burada kastedilen müflisin kişisel çalışmasına dayanmayan kazanmalarıdır)
c. Müflisin üzerine rehin bulunan mallarda masaya girer. Ancak bunlar üzerindeki rehin alacaklısının rehin hakkı saklıdır.
d. Borçlunun hacizli malları da masaya girer. Hacizli mal masaya girmeden önce satılmış ise masaya girmez.
e. İptal davası açma hakkı iflasın açılmasıyla masaya geçer.
f. İflas alacağı : iflas açıldığı anda müflise karşı hukuken mevcut olan alacaklara (yani müflisin borçlarına) denir. Müflisin iflasın açılmasından sonra yaptığı borçlar iflas alacağı değildir.
g. Masa Alacakları : iflas masasının yaptığı borçlardır. Masa alacakları iflas masasından tam olarak iflas alacaklarından önce ödenir.
2- İflasın Müflisin Tasarruf Yetkisine Etkisi Bakımından : Müflisin masa malları üzerindeki tasarrufları hükümsüz olur. Tasarruftan maksat mevcudunu azaltıcı nitelikteki tasarruf işlemleridir. Hükümsüz olan sadece tasarruf işlemleridir. Müflisin borçlandırıcı işlemleri geçerlidir. Müflisin yaptığı tasarruf işlemleri yalnız alacaklılara karşı hükümsüzdür. Bu hükümsüzlüğü yalnız iflas masası ileri sürebilir.
 İİK.ya göre iflas açıldıktan sonra müflise herhangi bir ödeme yapılamaz. Müflis yapılan ödemeleri kabul edemez.
3- Takiplere Etkisi Bakımından : İflasın açılmasından önce müflise karşı başlatılan takipler kural olarak durur. iflas kararının kesinleşmesiyle de düşer. İflasın tasfiyesi sırasında müflise karşı takip yapılamaz.
4- Hukuk Davalarına Etkisi Bakımından : iflastan önce açılmış müflisin gerek davalı gerek davacı olduğu hukuk davaları iflasın açılmasından 2.Alacaklılar Toplantısından 10 gün sonrasına kadar durur. duracak olan davalar iflas masasına giren mal alacak ve haklarla ilgili olan davalardır. Ancak bunun bazı istisnaları vardır. Yani iflasın açılmasıyla durmayan davalar vardır. Bunlar ;
a. Acele Davalar,
b. Haksız fiilden doğan tazminat davaları,
c. Evlenme ve şahsın hukuku ile ilgili davalar
d. Nafaka davaları
e. Rehnin Paraya Çevrilmesi Yoluyla takiplerle ilgili olarak açılmış olan hukuk davaları
f. Ceza Davalarıdır.

ADİ VE REHİNLİ ALACAKLARIN SIRASI

Alacaklar aşağıdaki sıraya göre ödenir.
1) Rehinli Alacaklar :müflise ait bir malın rehni ile temin edilmiş olan alacaklardır. Bu paylaştırmada alacaklıların alacağını eşit bir şekilde alır. Rehin satış bedeli bütün rehinli alacakları karşılaması halinde geriye kalan para iflas masasına kalır ve adı alacakların ödenmesine tahsis olunur.
2) Adi Alacaklardan Önce Ödenmesi Gereken Alacaklar :
i. Masa alacakları,
ii. Gümrük resmi, bina ve arazi vergisi, veraset ve intikal vergisi gibi bir malın aynından doğan amme alacakları,
3) Adi Alacaklar :İmtiyazlı ve imtiyazsız alacaklar olmak üzere 2’ye ayrılır.
i. İmtiyazlı Alacaklar :
1. Birinci Sıra :
a. İşçilerin iş ilişkisine dayanan ve iflasın açılmasından önceki bir yıl içinde tahakkuk etmiş ihbar ve kıdem tazminatları dahil alacakları ile iflas nedeniyle iş ilişkisinin sona ermesi üzerine hak etmiş oldukları ihbar ve kıdem tazminatları ,
b. İşverenlerin, içiler için yardım sandıkları ve ya sar yardım teşkilatı kurulması veya bunların yaşatılması maksadıyla meydana gelmiş ve tüzel kişilik kazanmış bulunan tesislere veya derneklere olan borçlar,
c. İflasın açılmasından önceki son bir yıl içinde tahakkuk etmiş olan ve nakden ifası gereken aile hukukundan doğan her türlü nafaka alacakları
2. İkinci Sıra :Velayet ve vesayet nedeniyle malları borçlunun idaresine bırakılan kimselerin bu ilişki nedeniyle doğmuş olan tüm alacakları,

İFLASIN TASFİYESİ

1) TASFİYENİN TATİLİ : Tutulduğu deftere göre masaya ait hiçbir mal bulunamadığı takdirde iflas dairesi tarafından tasfiyeyi tatil kararı verilir ve ilan edilir. İlandan itibaren 30 gün içinde ;
1. Hiçbir alacaklı giderini peşin vererek tasfiyeyi devam edilmesini istemezse iflas dairesi iflasa karar verin Ticaret mahkemesine başvurur. Mahkeme iflası kapatır.
2. Alacaklılardan biri giderleri peşin olarak yatırır ve tasfiyeye devam edilmesini isterse tasfiyeye devam edilir.
2) BASİT TASFİYE : Malların bedeli adi tasfiye masraflarını karşılamazsa iflas dairesi ilan ile iflasın basit tasfiye usulüne göre yapılacağına kara veri ve bunu ilan eder. İlandan itibaren 30 gün içinde giderleri peşin yatırılmazsa tasfiyeye basit tasfiye olarak devam edilir. Adi tasfiye 6 ay içinde bitirilmez ise alacaklılar yine basit tasfiye isteyebilir.
3) ADİ TASFİYE : Müflisin malları için tutulan defterlere göre, iflas masasına ait malların bedelinin adi tasfiye giderlerini karşılayacağı anlaşılırsa, iflasın tasfiyesi adi tasfiyeye göre yapılır.
 Adi tasfiyede alacak iflasın kapanmasına kadar yazdırılabilir.
 Müflisten alacaklı olanların ve masaya giren mallar üzerinde istihkak iddiasında bulunanların alacaklarını ve istihkak iddialarını ilandan itibaren 1 ay içinde yazdırması gerekir.
 Müflisin borçluları 1 ay içinde borçlarını bildirmezlerse ceza görürler.
 İlanı takip eden 10 gün içinde birinci alacaklılar toplantısı yapılır.

BİRİNCİ ALACAKLILAR TOPLANTISI

 Adi tasfiyenin ilanından sonra en geç 10 gün içerisinde ve ilanda gösterilen yer, gün ve saatte birinci alacaklılar toplantısı yapılır. Toplantıya iflas müdürü başkanlık eder. Toplantıya bütün alacaklılar katılır.
 Birinci Alacaklılar Toplantısının en önemli görevi İFLAS İDARESİNE 6 ADAY göstermektir. Ayrıca bu toplantıda, tasfiyeye ilişkin acele kararlar alınır.
 Şikayet Süresi ve Merci : Birinci alacaklılar toplantısı alınan kararlara karşı 7 gün içerisinde İcra Mahkemesine şikayet yoluyla başvurulabilir. Toplantıda alınan karara olumlu oy veren alacaklının şikayet hakkı yoktur.
 Alacaklılar toplanması mümkün olmazsa veya karar nisabı oluşmazsa durum tespit edilir ve ikinci alacaklılar toplantısına kadar masayı iflas dairesi idare eder ve tasfiyeye başlar.

İFLAS İDARESİ

 Oluşumu : 3 kişiden oluşur. Bu kişiler 1.Alacaklılar Toplantısında önerilen 6 aday arasında İcra Mahkemesince seçilir. Üyelerin alacaklılardan olması şart değildir. 3. şahıslarda seçilebilir. Yalnızca iflas müdürü, müflis ve vekili üye olarak seçilemez.
 İflas Masasının Temsili : İflas idaresi masanın kanuni temsilcisidir. İflas müdürünün masayı temsil yetkisi yoktur. Masanın idare ve tasfiyesi için gerekli bütün işlemlerde masayı iflas idaresi temsil eder. Masayla ilgili davaları iflas idaresi tarafından açılır ve daha önce müflise karşı açılan davalarda da iflas idaresi devam eder.
 Denetim : iflas idaresi iflas dairesinin denetimi altındadır. Bu denetim ;
o İflas idaresinin kararlarını şartları varsa 7 gün içinde, icra mahkemesine başvurarak şikayet etmek,
o İflas idaresi üyelerini ücretleriyle masrafları da dahil olmak üzere hesap pusulalarını icra mahkemesinin onayına sunmak,
o İflas idaresi üyelerinin değişimi için alacaklıları toplantıya çağırmak ve alınan kararı icra mahkemesin bildirmek,
 İcra Mahkemesi, iflas idaresini oluşturanların görevine son verme yetkisine sahiptir.
 İflas idaresi toplantıları, idare memurlarının veya herhangi bir alacaklının gündem belirlemek suretiyle yapacağı talep üzerine iflas dairesi müdürünün toplantı gününden en az 7 gün önce göndereceği çağrı üzerine yapılır. İflas idaresi kararlarını çoğunluk ile alır. İflas idaresi üyelerinin toplantıya katılmaması halinde iflas dairesi müdürü tek başına karar alır.
 Görevleri :
o Masa Alacaklarının Tahsili ve Acele Satışlar : vadesi gelmiş olan masa alacaklarını iflas idaresi tahsil eder. İflasta masa malları kural olarak ikinci alacaklılar toplantısından sonra satılır. Ancak kıymeti düşecek veya muhafazası masraflı olan mallar ile borsa ve piyasada fiyatı bulunan hisse senetleri ve diğer mallar hemen satılır. İdare 2.Bin.TL.ye kadar olan alacaklarda doğrudan doğruya, daha fazla olan alacaklarda alacaklılar toplanmasının vereceği yetkiyle sulh olabilir ve tahkim yapabilirler. İflas idaresi gerektiğinde pazarlıkla satış yapabilir.

o Sıra Cetvelini Hazırlamak :Alacaklıların ve istihkak iddialarının incelenmesinin nasıl bir sonuca bağlandığını gösteren cetveldir. İflas idaresi tarafından alacakların kaydı için belli başvuru süresi geçtikten sonra ve iflas idaresinin seçilmesinden itibaren 3 ay içinde alacaklıların sırasını gösteren bir cetvel yapılır ve iflas dairesine bırakılır. Zorunlu hallerde bu süreyi icra mahkemesi 1 defaya mahsus olmak üzere uzatabilir.
Sıra cetveline sadece müflisin borçları yani iflas alacakları yazılır. Masa alacakları sıra cetveline yazılmaz.

Sıra Cetveline Karşı Şikayet : Sıra cetveli düzenlenirken uyulması gereken iflas hukuk kurallarına uyulmaması veya işlemin olaya uygun olmadığı iddiası ile sıra cetveline karşı şikayet yoluna başvurulabilir.
Şikayet Sebepleri Şunlardır :
1- Sıra cetveline alınan bir alacaklı sırasının yanlış olduğunu iddia ediyorsa yani sırasına itiraz (en önemli şikayet nedeni budur)
2- Sıra cetveli açık değilse,
3- Sıra cetveli ilan edilmemişse,
4- İflas idaresi kabul ettiği bir alacağı sıra cetveline yazmayı unutmuşsa,
İlk iki maddeye karşı şikayet süresi sıra cetvelinin ilanından itibaren 7 gün, son iki maddeye karşı süresizdir. Şikayet mercii İCRA MAHKEMESİDİR.

Sıra Cetveline İtiraz Davası : Alacaklının alacağı hakkında verilen red veya kısmen kabul kararının esasına veya başka alacaklının alacağına ve onun sırasına itiraz sıra cetveline itiraz davasını gerektirir.
Dava Açma Yetkisi Olanlar : Davayı alacaklılar veya istihkak iddiasında bulunanlar açabilir.
Dava Açma Süresi : Sıra Cetvelinin ilanından itibaren 15 gündür.
Yetkili Mahkeme : iflasa karar veren yerdeki Ticaret Mahkemesidir.
Sıra Cetveline itiraz davası iflas masasına karşı açılır.
Sıra cetveline karşı itiraz ve şikayet yoluna gidilmezse veya gidilip de bunlar reddedilirse sıra cetveli kesinleşir. Bundan sonra pay cetveli düzenlenir.

İKİNCİ ALACAKLILAR TOPLANTISI

 Alacakların incelenmesi iflas idaresince tamamlandıktan sonra düzenlenen sıra cetveli iflas dairesine verilir ve sıra cetveli ilan edilirken aynı ilan ile alacaklıları ikinci alacaklılar toplantısına çağırır. İkinci alacaklılar toplantısının yapılabilmesi için sıra cetvelinin kesinleşmesine gerek yoktur, ancak iflas kararının kesinleşmesi şarttır.
 Bu toplantıya alacakları idarece kısmen veya tamamen kabul edilmiş olan alacaklılar ile sıra cetveline itiraz davası açmış olanlardan İİK.nun 235.maddesine göre katılmasına karar verilenler davet edilir. Bunların dışında kimse toplantıya katılmaz.
 Toplantıya iflas müdürü başkanlık eder.
 Alacaklıların toplanması mümkün olmazsa veya karar nisabı oluşmazsa durum tespit olunur. Bu durumda iflas idaresi tasfiye kapanıncaya kadar işe devam eder.

PARAYA ÇEVİRME

 Satış usulünü ve pazarlıkla satış yapılıp yapılmayacağını ikinci alacaklılar toplantısı karara bağlar. Bundan dolayı acele satışlar hariç, masa mallarının satışı ikinci alacaklılar toplantısından sonra yapılır.

PARALARIN PAYLAŞTIRILMASI

 Satılan malların bedeli tahsil edildikten sonra, masada toplamış olan paraların alacaklılara paylaştırılmasına geçilir. Paraların alacaklılara paylaştırılması için sıra cetvelinin kesinleşmesi şarttır. Sıra cetveli kesinleştikten sonra iflas idaresince düzenlenen ve her alacaklıya ödenmesi gerek payı gösteren cetvele pay cetveli denir.

BORÇ ÖDEMEDEN ACİZ BELGESİ

 İflas tasfiyesi sonunda iflas ve rehin alacaklılarının alacaklarını tamamen alamamaları nedeniyle alamadıkları alacak kesimi için verilen ve iflas idaresince düzenlenen belgeye borç ödemeden aciz belgesi denir.
 İflasta geçici aciz belgesi yoktur.
 İflastaki aciz belgesine müflisin alacağın kabul edip etmediği yazılır.
 Aciz belgesinin takip hukuku bakımından hükümleri şunlardır ;
O İflastaki aciz belgesinin İİK:nun 68.maddesinde sayılan belgelerden biri olarak kabul edilebilmesi için müflisin bu alacağı kabul etmiş olması gerekir,
O Aciz sahibi alacaklının, iflas kapandıktan sonra müflis aleyhine aciz belgesine dayanarak takipte bulunabilmesi için, müflisin yeni bir mal kazanmış olması gerekir,
O İflastaki aciz belgesine dayanarak müflise karşı 1 yıl içinde yeni takip yapılırsa müflise yeni ödeme emri gönderilmelidir.
O Elinde iflas aciz belgesi olan alacaklı bu belgeye dayanarak doğrudan doğruya iptal davası açamaz. Açabilmesi için iptal davası açma yetkisinin alacaklıya devredilmiş olması gerekir.
O İflas aciz belgesi de alacaklıya başka bir alacaklının koydurmuş olduğu hacze iştirak hakkı verir.

İFLASIN KAPANMASI

 Elde edilen paraların kesin dağıtılması ve alacağını tamamen alamayan alacaklılara aciz belgesi verilmesiyle iflas tasfiyesi sona erer.
 İflas tasfiyesi sona erdikten sonra iflasın kapanması için iflas kararını veren Ticaret Mahkemesinden iflasın kapanmasına ilişkin karar alınması gerekir.
 İflasın kapanmasını Ticaret Mahkemesinden isteme yetkisi İFLAS İDARESİNE aittir.
 Ticaret Mahkemesi iflasın kapanması talebini incelerken bir eksiklik görürse icra Mahkemesinden bu eksikliklerin giderilmesini ister. İcra Mahkemesi de bu eksiklikleri İflas İdaresine tamamlattırır.
 İflasın kapanma kararından sonra iflas idaresinin görevi son bulur. Müflisin müflislik sıfatı kalkmaz. Bunun için itibarın iadesi yoluna gidilmesi gerekir.
 İflas kapandıktan sonra yeni mal bulunması halinde ;iflas dairesi tasfiyeye devam ediyormuş gibi masaya ait olan bu mal veya hakka el koya, onu satar ve bedelini alacağını eksik almış olanlara sıralarına göre öder.
İFLASIN KALDIRILMASI

 Bütün alacaklıları tatmin eden veya onlarla anlaşmış olan müflis iflasa karar veren Ticaret Mahkemesine başvurarak iflasın bütün sonuçları ile kaldırılmasını isteyebilir.
 Süresi : en geç iflasın kapanmasına kadar istenebilir.
 İflasın Kaldırılma Sebepleri Şunlardır ;
O Bütün alacaklıların taleplerin geri almış olması,
O Bütün alacakların itfa edilmesi,
O Konkordatonun tasdik edilmesi,
 KAMU HUKUKU BAKIMINDAN İFLAS ÇEŞİTLERİ
 Adi İflas : müflisin kusuruna dayanmayan iflas türüdür.
 Taksiratlı İflas : Müflisin kusuruna dayanan iflastır.
 Hileli İflas : iflastan önce veya sonra alacaklılarını zarar sokmak için hileli muamelelerde bulunan müflisin kusura dayanan iflas türüdür.

İFLASTAN SONRA İTİBARIN İADESİ

 Müflis bütün iflas türlerinde itibarının iadesi talep edebilir.
O Adi ve Taksiratlı iflasta Ticaret Mahkemesinden itibarın iadesi istenir.
O Hileli iflasta itibaren iadesi müflisin ikametgahının bulunduğu yer Ağır Ceza Mahkemesinden istenir.

İPTAL DAVASI

 Bir borçlunun mallarını hacizden veya iflastan önce alacaklılardan mal kaçırmak için yapmış olduğu bağışlamalar ve şüpheli tasarrufların iptal ettirilmesi için alacaklıların açmış olduğu davaya iptal davası denir.
 İptale Tabi Tasarruflar Şunlardır ;
O İvazsız Tasarruflar + Bağışlamalar : alışılmış hediyeler dışında son 2 yıl içinde yapılmış olan bütün ivazsız tasarruflar ve bağışlamalar iptale tabidir. Bu 2 yıllık süre aciz belgesinin verilmesinden veya iflasın açılmasından itibaren geriye doğru hesaplanır.
O Bağışlama Gibi Olan Tasarruflar :
 Karı-koca, usul füru, neseben sıhren 3 dereye kadar (bu derece dahil) hısımlar, evlatlık edinenlerle evlatlık arasında yapılan ivazlar,
 Kendi verdiği şeyin aktin yapıldığı sıradaki değerine göre borçlunun ivaz olarak pek aşağı bir fiyat kabul ettiği sözleşmeler,
 Ölünceye dek bakma sözü, kaydı hayat şartı ile irat ve intifa sözleşmeleri iptali tabidir.
O Aciz Halinde Yapılan Tasarruflar : Aciz belgesinin verilmesinden veya iflasın açılmasından önceki 1 yıl içinde yapılmış olan tasarrufları kapsar.
 Borçlunun teminat göstermeyi önceden taahhüt ettiği haller hariç, borçlu tarafından mevcut bir borcu temin etmek için yapılan rehinler,
 Para ve alışılmış ödeme vasıtalarından başka şekilde yapılan ödemeler,
 Vadesi gelmeden bir borç için yapılan ödemeler,
 Şahsi hakların kuvvetlendirilmesi için yapılan tapuya verilen şerhler iptale tabidir.
 Taraflar : Davayı elinde borç ödemekte aciz belgesi olanlar, iflas idaresi ve alacaklılar açabilir. Davalı taraf ise borçlu + 3.kişi, 3 kişi ölmüşse mirasçılarıdır.
 İptal Davasının Sonuçları Şunlardır ;
O Davacı alacaklı davayı kazanırsa, mal borçlunun mülkiyetine geri döner ve alacaklı o maldan cebri icra yoluyla alacağını elde etme yetkisi kazanır.
O İflas idaresi davayı kazanırsa, dava konusu mal satılır ve bedeli iflas alacaklıların ödenir.

KONKORDATO

 Dürüst bir borçlunun alacaklıların çoğunluğu ile yaptığı ve Ticaret Mahkemesinin tasdiki ile hüküm ifade eden anlaşmalara Konkordato denir.
 Konkordato 3’e ayrılır. Bunlar ;
O Adi Konkordato : iflasa tabi olan veya olmayan herhangi bir borçlunun iflası önlemek için yaptığı tekliftir. Konkordato
 Konkordato hükümlerinden yararlanmak isteyen herhangi bir borçlu, icra mahkemesi gerekçeli bir dilekçe ve bir konkordato projesi verir. Bu projeye ayrıntılı bir bilanço, gelir tablosu ve defter eklenir.
 Konkortado talebinin ilanından itibaren 10 gün içinde alacaklılar itiraz ederek konkordato mühleti verilmesini gerektiren bir durumun bulunmadığından konkortado talebinin reddini isteyebilirler.
 Konkordato Mühleti :Konkordato Talebi uygun görülürse İcra Mahkemesi borçluya 3 aylık süre verir. İşin niteliği gerekli kılıyorsa komiserin teklifi üzerine mühlet, alacaklılar da dinlendikten sonra en fazla 2 ayı geçmemek üzere uzatılabilir.
Konkordato mühleti veren icra mahkemesi mühlet verildiğine ilişkin ilanı trajı 50 binden fazla olan ve yurt düzeyinde yayım yapan bir gazetede ilan eder ve sürenin verildiğini icra dairesine, tapu sicil memurluğuna, ticaret sicil memurluğuna ve müflis deniz ticaretiyle meşgul ise gemi sicil memurluğuna bildirilir.
Konkordato Mühletinin Sonuçları Şunlardır ;
O Borçlu aleyhine yeni takipler yapılamaz ve açılmış olan takipler durur,
O İhtiyati haciz kararları uygulanmaz,
O Bir takip işlemi ile kesilebilen zamanaşımı ve hak düşürücü süreler işlemez,
O Rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur,
O Mühlet sırasında taşınır veya taşınmaz rehniyle temin edilmiş alacaklar nedeniyle paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takiplerde devam edilir, ancak bu takipler nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satış işlemi yapılamaz.
O Borçlu icra Mahkemesinin izni dışında, mühlet kararından itibaren REHİN TESİS EDEMEZ, KEFİL OLAMAZ, İŞLETMENİN DEVAMLI TESİSATINI KISMEN DAHİ OLSA DEVREDEMEZ ve TAKYİT EDEMEZ ve İVAZSIZ TASARRUFLARDA bulunamaz. (İvazsız tasarruf deyimi ile, genel olarak borçlunun herhangi bir karşılık olmaksızın yaptığı ve başkalarını zenginleştiren işlemler kastedilmektedir.) Bu işlemlerin yapılması halinde işlemler hükümsüzdür.
Konkordato Komiseri : Gerekli bilgi ve tecrübeye sahip Türk vatandaşlara arasında İCRA MAHKEMESİNCE seçilir. Mahkemece bir yada birkaç kişi seçilebilir. Ücretlerini İcra Mahkemesi belirler. Görevleri Şunlardır ;
O Borçlunun tasarruflarını denetlemek,
O Defter tutmak,
O Malların kıymetini takdir etmek, (Borçlunun başka yerde malı varsa bu işlem o yer icra dairesince yapılır)
 Komiser rehinli malların kıymetine ilişkin kararını alacaklıların incelemesi için hazır tutar. Kıymet takdiri kararı alacaklılar toplantısından önce yazılı olarak rehin alacaklılarına ve borçluya bildirir. İlgililer 10 gün içinde masraflarını önceden vermek kaydıyla icra mahkemesine başvurarak rehinli malın tekrar kıymet takdirini isteyebilirler.